Dag 02: New York

Deze dag waren we zoals verwacht erg vroeg wakker, om half 5 stond ik al langs m`n bed. Jeroen belde een uurtje later naar de lobby om te vragen om hoelaat we konden ontbijten en dat was om 6 uur. Ik ging snel effe mijn haren doen met de stijltang en toen had ik meteen de omvormer van de stekker kapot gemaakt (in Amerika hebben ze andere voltages en andere stekkers dus we hadden Nederland zo`n omvormer gekocht) Die stijltang heeft volgens mij heel veel stroom nodig. De rest van de vakantie zie ik wel wat ik doe met m`n haren want die stijltang gebruik ik niet meer.

Om 6 uur stonden we bij het restaurant waar we konden ontbijten en we kregen te horen dat ze om 7 uur pas open gingen. Dus wij weer terug naar onze kamer en toen heb ik meteen effe het eerste verslag gemaakt. Om 7 uur stonden we bij dat restaurant en toen konden we wel naar binnen. We bestelden ieder een orange juice en toen dat op tafel stond stootte ik mijn glas om en ik zat helemaal onder de sinaasappelsap. De dag was pas net begonnen en ik had al twee keer pech gehad. Daarna kregen we ons ontbijt. jeroen had brood wat niet lekker was en ik had iets met zalm wat redelijk lekker was. Daarna kregen we de rekening en we kregen bijna een hartaanval. We waren 70 dollar kwijt (tip inbegrepen). Ik kijk niet op een euro maar dat vond ik zelfs duur. We besloten meteen dat we daar niet meer gingen eten.

Na het eten liepen we naar onze hotelkamer en maakten ons klaar om op pad te gaan. We besloten om helemaal aan de andere kant van Manhattan te beginnen en dan langzaam terug te komen naar het hotel. We gingen de metro in en we kochten een metrokaart voor 1 dag. Dat kost 7 dollar per persoon. Als je een weekkaart pakt dan ben je 21 dollar kwijt.


We moesten effe uitzoeken hoe het metrosysteem werkte maar dat hadden we snel ontdekt. Als je ooit in Parijs in de metro gezeten hebt dan weet je wel hoe het werkt. We vertrokken naar downtown van Manhattan want we gingen naar het vrijheidsbeeld en naar Ellis island. Na ongeveer een half uurtje reizen kwamen we aan. We gingen kaartjes halen en bij de kassa stond dat je vandaag niet in het Vrijheidsbeeld kon. Jeroen ging navragen waneer dat wel kon en het was al volgeboekt tot Dinsdag. Dus we besloten dat we daar niet op gingen wachten. We hadden kaartjes gekocht om op het eiland van het vrijheidsbeeld te komen en voor Ellis island. Toen moesten we aansluiten in de rij die erg lang was. Na een half uurtje wachten kwamen we in een tent waar we jassen en tassen door een scanner moesten laten gaan. Daarna konden we de boot op.


Toen we op het eiland van het vrijheidsbeeld aankwamen hebben we daar rondgewandeld en een paar foto`s gemaakt


Toen we aan de achterkant van het beeld liepen zagen we dat onder die jurk een stuk voet te zien is. Het slaat misschien nergens op maar dat detail was me nooit opgevallen omdat je dat beeld eigenlijk nooit aan de achterkant ziet


Het beeld is zo groen omdat het van koper is gemaakt en dat slaat na verloop van tijd groen uit.

Nadat we een rondje gewandeld hadden vertrokken we met de boot naar Ellis island. Op dit eiland kwamen alle immmigranten aan en werden ze gekeurd op ziektes en op crimineel verleden. Slechts 2% van de 12 miljoen immigranten is niet binnengelaten in de U.S.A. De rijke mensen werden gewoon binngelaten en de arme mensen moesten gecontroleerd worden. Gemiddeld moesten die mensen 5 uur wachten op Ellis island om te weten of ze Amerika binnen mochten. Het was best indrukwekkend om te bekijken. Ze hadden er ook een gedeelte waar je spulletjes van mensen kon bekijken die ze toen hadden meegenomen. Er zaten veel Duitse en Belgische spullen bij en we hadden maar 1 Nederlander gevonden.



Toen we alles gezien hadden vertrokken we met de boot weer terug naar Manhattan. Toen we naar de metro liepen zagen we dat de rij voor naar het vrijheidsbeeld te gaan, drie keer zo lang was geworden.



We stapten de metro in en we vertrokken naar ground zero. Toen we uit de metro waren gingen we de weg zoeken naar ground zero. Het moest in de buurt zijn waar we stonden. Een behulpzame man zei ons dat het voor onze neus lag. Ik had het bouwterrein voor me zien liggen maar niet beseft dat het ground zero was. We moesten wel een hoekje omlopen om bij het gedenkteken te komen. Ik vond het allemaal erg indrukwekkend en ik werd er een beetje depri van, dus ik wilde er snel weg.



Bij ground zero was een stratenplan en het zou 15 minuten lopen zijn naar Chinatown en Little Italy. Dus dat gingen we doen. Onderweg hebben we nog een nieuwe omvormer (stekker) gekocht en na een paar keer verkeerd te zijn gelopen kwamen we aan in Chinatown. Daar liepen we snel doorheen en een paar blokken verder lag Little Italy wat er een stuk gezelliger uitzag.


We gingen meteen op zoek naar een restaurantje want we hadden honger. We vinden een restaurantje maar we konden de ingang niet vinden. Na 5 minuten zoeken vonden we de ingang en kregen we een leuk plaatsje voor de raam toegewezen. het was echt lekker Italiaans eten. Jeroen had spagetti en ik had calemaris.

Nadat we gegeten hadden vertrokken we richting Empire State Building. Toen we daar aankwamen stond er een rij van twee uur dus we besloten dat we de empire State building maar oversloegen, want we waren in Chicago al in een hoog gebouw geweest.


Nu vertrokken we richting Time square. Het was daar echt druk. ze waren de podiums voor oud op nieuw al aan het opbouwen.


Toen we time sqare gezien hadden besloten we terug te lopen naar ons hotel. We zijn langs Broadway teruggelopen.

Toen we in ons hotel terugkwamen waren we echt moe. Jeroen is nog hamburgers gaan halen in het hotel want dat schijnen de beste hamburgers van New york te zijn. Ze waren inderdaad erg lekker. Daarna heb ik nog wat geinternet en rond 9 uur ben ik gaan slapen




  • Terug naar boven