Dag 13: Gettysburg - Philadephia

Deze dag stonden we rond half 8 op en we maakten ons klaar om te vertrekken.Maar voor we zouden vertrekken gingen we eerst wat ontbijten in het hotel. Na het ontbijt gingen we nog foto`s maken van het leuke pleintje waaraan ons hotel lag. De nachtfoto`s zijn foto`s van de avond ervoor. Op de eerste foto zie je gebouw waar President Lincoln een toespraak heeft gehouden na de slag bij Gettysburg

Rond 9 uur waren we helemaal klaar en we reden naar de velden waar de grootste veldslag heeft plaatsgevonden van de Amerikaanse Burgeroorlog. Toen we het stadje uitreden kwamen we bij een heel groot kerkhof en langs de weg stonden overal kanonnen. Het was heel indrukwekkend en ik vond het ook wel kicken want ik herkende het meteen uit films.

We reden er wat rond maar we wisten niet waar we presies moesten zijn voor meer informatie. Ik keek in het navigatiesysteem bij bijzondere plaatsen en gelukkig stond er een oorlogsmuseum bij. We besloten om daar naartoe te rijden. Toen we daar binnenkwamen vroegen we om informatie en de mevrouw die ons hielp vertelde dat we de voorstelling moesten bijwonen over hoe de slag bij gettysburg is gegaan. dat was nog 20 minuten wachten we hadden geen zin om te wachten dus we gingen wat dingen bekijken in het museum. Er lagen veel geweren en kanonnen maar ook soldatenkleding.

Er hing ook een foto van een man die soldaat was geweest bij de slag bij Gettysburg. Hij was de laatste soldaat nog in leven en hij was in 1956 overleden. Dan besef je wel dat het helemaal nog niet zo heel lang geleden was die burgeroorlog.
We liepen door het museum en toen werd er omgeroepen dat over 5 minuten de voorstelling begon over die slag bij Gettysburg. We twijfelden en we besloten om het toch te gaan bekijken, misschien kregen we dan een beter beeld van die veldslag.

We waren blij dat we de voorstelling hadden bekeken want nu wisten we precies wie wat en waar was binnengevallen. Ze hadden die voorstelling gedaan op een hele grote plattegrond met gekleurde lampjes dus het was goed te volgen. We hadden bij de infobalie ook een plattegrond gekregen met een route door de slagvelden dus die gingen we na de voortelling rijden. Die route is echt een aanrader om te rijden maar dan zou ik toch eerst die voorstelling gaan bekijken in dat museum want daar heb je echt heel veel aan.

Toen we de route gereden hadden was het half 12 en we besloten omnaar een winkelcentrum in de buurt te rijden want we hadden de hele vakantie nog niet gewinkeld. Dat winkelcentrum was niet zo leuk dus we reden weer verder naar Lancaster want daar zit de grootste gemeenschap van de Amish.

Rond 2 uur kwamen we in de stad Lancaster aan en we dachten meteen al dat we in het centrum geen Amish zouden vinden. We besloten om de stad uit te rijden en naar het platteland. We reden door wijken waar je als blanke liever niet gezien wilt worden. Jeroen zag een jongen lopen met een hoofddoek en hij zei die hoort bij een bende. Misschien was het niet waar maar ik was echt doodsbang geworden en ik was blij toen we die wijk uitreden.

Toen we de stad uitwaren toetste ik bij bezienswaardigheden Amish in en er kwam een hele lijst. We kozen willekeurig iets uit en we reden door de boerendorpjes. We hebben een paar Amish koetsjes gezien en heel veel Amish boerderijen.

Na een tijdje doelloos rond te hebben gereden besloten we naar een Amish museum/huis te gaan. We kochten kaartjes en we moesten een half uurtje wachten dus we gingen buiten wat rondkijken want er zat een boerderijtje bij.

Daarna gingen we in het souvenierwinkelje kijken en ik zag daar een leuk iets om tegen de muur te hangen het was een Amish koetsje. en ik zag leuke stickers voor op de koffers. We besloten om die na de rondleiding te kopen.

De rondleiding was erg interessant, ze weten we nu dat die amish mensen geen stroom gebruiken omdat ze dan makkelijker een radiootje of tv kopen en ze willen niet beinvloed worden door de wereld. Ze hebben wel een koelkast maar die werkt niet op stroom maar op petrol (ik weet niet of dat benzine is). Ze mogen van alle veortuigen gebruik maken behalve niet in een vliegtuig. Ìn auto`s mogen ze niet zelf rijden maar ze mogen wel "mee"rijden in auto`s. Ze maken wel uitzonderingen want toen die Amish meisjes in september 2006 werden neergeschoten op weg van school naar huis, hadden ze 1 meisje per vliegtuig naar het ziekehuis in Philadelphia gebracht. De ouders wilden niet vliegen en zijn met ander vervoer gekomen. De vrouwen dragen geen knopen op hun kleding en maken alles vast met spelden. En dat is omdat ze geen versieringen mogen.

Ik kan er nog vele dingen over vertellen maar dan word het misschien een saai en te lang verslag. Het was in ieder geval erg interessant om te zien hoe die mensen leven.

Om half 5 was de rondleiding afgelopen en we wilden onze souveniertjes gaan kopen maar helaas was het winkeltje om 4 uur dicht, ik zat echt te balen.

We vertrokken rond 5 uur richting New York en dan keken we wel waar we gingen overnachten. Twee uurtjes later stopten we in Philadelphia en we gingen overnachten in het Hilton.

We hebben s`avonds nog lekker gegeten in het hotel en daarna gingen we slapen.

Morgen gaan we weer naar huis